Banden

De beste banden voor ieder budget!

Wander’s Bandenservice is specialist in banden voor alle soorten voertuigen. Van banden repareren tot balanceren, Wander’s Bandenservice biedt u de meest uitgebreide bandenservice.

Wander’s Bandenservice biedt u een buitengewoon breed assortiment van kwaliteit-, budget- en huismerkbanden. Het specialisme schuilt echter vooral in de hoogwaardige bandenservices. Wander’s Bandenservice verbetert haar service continue.

Het bandenadvies is merkonafhankelijk en dat maakt Wander’s Bandenservice uniek.

Een afspraak is zo gemaakt.

Winterbanden

Het hoeft niet te vriezen om winterbanden te monteren. Al bij een temperatuur van 7 graden Celsius boven nul heeft u extra grip. Ook is er geen sneeuw nodig om te profiteren van winterbanden. Op natte wegen profiteert u van de extra grip die het speciale profiel oplevert.

We raden u aan in oktober over te stappen op winterbanden. Zo bent u op tijd voorbereid op kou, regen, sneeuw, hagel én ijzel. In maart/april laat u de zomerbanden weer monteren.

De winterbanden zorgen op natte wegen voor effectieve waterafvoer, een kortere remweg en is er een kleinere kans op aquaplaning. Daarbij zorgen ze bij ijzel en sneeuw voor extra grip van de banden. Zelfs onder de 7 graden Celsius is de grip sterk verbeterd.

Belangrijk:

Vervang alle 4 de banden! Als u alleen 2 winterbanden monteert op de wielen die voor de aandrijving zorgen, trekt uw auto beter op.  Maar uw auto raakt hierdoor eerder uit balans. De bestuurbaarheid neemt af. Heeft u een auto met ABS? ABS helpt alleen bij het remmen. De grip van uw banden wordt hier niet beter van. Daar zijn winterbanden voor.

Winteropslag:

Wij slaan uw banden (zowel winter- als zomerbanden!) met het grootste plezier voor u op in ons magazijn. (*)

Veel gestelde vragen

De volgende banden merken kunnen wij in ieder geval leveren (in willekeurige volgorde), voor speciale wensen kunt u contact met ons opnemen.
Bridgestone, Continental, Dunlop, Falken, Firestone, GoodYear, Hankook, Michelin, Pirelli, Toyo, Uniroyal, Vredestein, Firenza

De wettelijke minimum profieldiepte van een band is 1,6 mm. De ANWB adviseert echter een minimum profieldiepte van 2 mm aan te houden. Nieuwe banden hebben een profiel van circa 8 mm. Let op: Alleen de banden van de auto staan in contact met de weg. Goede banden zijn dus van levensbelang. Iedere afgesleten millimeter profieldiepte verlengt de remweg. Zo betekent het verschil tussen 7 mm of 1 mm profieldiepte op een nat wegdek en bij een snelheid van 100 naar 60 km per uur een 75% langere remweg.

Banden worden in verschillende maten verkocht. De maten zijn afhankelijk van uw auto. U kunt de maat van de band aan de zijkant aflezen, bijvoorbeeld: 175/70 R13 tubeless 82T.

175 – dit getal staat voor de breedte van de band, gemeten in millimeters van zij tot zij in opgepompte toestand.

70 – dit getal geeft de hoogte/breedte-verhouding weer. In dit geval bedraagt de hoogte 70 procent van de breedte.

R – deze letter is de afkorting voor Radiaal, wat staat voor de constructie van de band (de richting waarin de draden van de koordlagen lopen). Op bijna alle banden vindt men deze R tegenwoordig terug.

13 – dit getal geeft de velgdiameter in inches weer.

Tubeless – een term die weergeeft dat er geen binnenband is.

82 – dit getal staat voor het draagvermogen van de band. Uit de door de bandenfabrikant gehanteerde belastingtabel kan men lezen dat 82 staat voor een belasting van 475 kg.

T – deze letter staat voor de snelheid waarop men met deze banden kan rijden. T staat voor snelheden tot 190 km/u. Andere mogelijkheden zijn: P (tot 150 km/u), Q (tot 160 km/u), R (tot 170 km/u), S (tot 180 km/u), T (tot 190 km/u), U (tot 200 km/u), H (tot 210 km/u), V (tot 240 km/u) en Z (sneller dan 240 km/u).

Naast een speciale rubbersamenstelling hebben winterbanden een speciaal profiel. Dit profiel is gemaakt voor een snelle afvoer van sneeuw, water en vuil. Terwijl de lamellen voor extra grip zorgen door zich als het ware vast te bijten in de sneeuw. De cijfers en letters op de zijkant van de band geven informatie over de autobanden zelf. Bijvoorbeeld 195/65 R15 91 T
195 staat voor breedte in mm
65 staat voor verhouding van hoogte naar breedte in procenten.
R staat voor code bandopbouw, R = radiaal
15 staat voor velg in inches doorsnee
91 staat voor draagvermogen van de autobanden
T staat voor snelheidsaanduiding

175 – dit getal staat voor de breedte van de band, gemeten in millimeters van zij tot zij in opgepompte toestand.

70 – dit getal geeft de hoogte/breedte-verhouding weer. In dit geval bedraagt de hoogte 70 procent van de breedte.

R – deze letter is de afkorting voor Radiaal, wat staat voor de constructie van de band (de richting waarin de draden van de koordlagen lopen). Op bijna alle banden vindt men deze R tegenwoordig terug.

13 – dit getal geeft de velgdiameter in inches weer.

Tubeless – een term die weergeeft dat er geen binnenband is.

82 – dit getal staat voor het draagvermogen van de band. Uit de door de bandenfabrikant gehanteerde belastingtabel kan men lezen dat 82 staat voor een belasting van 475 kg.

T – deze letter staat voor de snelheid waarop men met deze banden kan rijden. T staat voor snelheden tot 190 km/u. Andere mogelijkheden zijn: P (tot 150 km/u), Q (tot 160 km/u), R (tot 170 km/u), S (tot 180 km/u), T (tot 190 km/u), U (tot 200 km/u), H (tot 210 km/u), V (tot 240 km/u) en Z (sneller dan 240 km/u).

Niet in Nederland. In Duitsland en de Alpenlanden wordt u geacht om uw auto aan te passen aan de (winterse) omstandigheden. Dus als er sneeuw of ijs ligt, dient u met winterbanden te rijden. Minstens zo belangrijk zijn de gevolgen voor uw aansprakelijkheid bij een ongeval. Er is een winterbandenplicht bij winterse omstandigheden. Wanneer u zich hier niet aan houdt, riskeert u een boete. Wanneer u rijdt dient u zich te houden aan de toegestane, maximale snelheid van de winterbanden, die staat aangegeven op de band door middel van een snelheidscodering. Deze snelheid kan lager zijn dan de topsnelheid van uw auto.195 staat voor breedte in mm
65 staat voor verhouding van hoogte naar breedte in procenten.
R staat voor code bandopbouw, R = radiaal
15 staat voor velg in inches doorsnee
91 staat voor draagvermogen van de autobanden
T staat voor snelheidsaanduiding

175 – dit getal staat voor de breedte van de band, gemeten in millimeters van zij tot zij in opgepompte toestand.

70 – dit getal geeft de hoogte/breedte-verhouding weer. In dit geval bedraagt de hoogte 70 procent van de breedte.

R – deze letter is de afkorting voor Radiaal, wat staat voor de constructie van de band (de richting waarin de draden van de koordlagen lopen). Op bijna alle banden vindt men deze R tegenwoordig terug.

13 – dit getal geeft de velgdiameter in inches weer.

Tubeless – een term die weergeeft dat er geen binnenband is.

82 – dit getal staat voor het draagvermogen van de band. Uit de door de bandenfabrikant gehanteerde belastingtabel kan men lezen dat 82 staat voor een belasting van 475 kg.

T – deze letter staat voor de snelheid waarop men met deze banden kan rijden. T staat voor snelheden tot 190 km/u. Andere mogelijkheden zijn: P (tot 150 km/u), Q (tot 160 km/u), R (tot 170 km/u), S (tot 180 km/u), T (tot 190 km/u), U (tot 200 km/u), H (tot 210 km/u), V (tot 240 km/u) en Z (sneller dan 240 km/u).

Winterbanden maken sneeuwkettingen niet overbodig. Dus gaat u op wintersport? Neem dan beslist sneeuwkettingen mee. In veel wintersportlanden is dit zelfs verplicht. Een groot voordeel van winterbanden is dat het omleggen van sneeuwkettingen minder snel nodig is. Houd er rekening mee dat niet voor elke band-/wielcombinatie sneeuwkettingen mogelijk zijn. Zie voor meer informatie het instructieboekje van uw auto.

Slijtage aan banden kan gevaarlijke situaties opleveren op de weg. Tijdens onverwachte en lastige momenten, zoals noodstops of scherpe bochten, bieden ongelijkmatig versleten banden minder grip. Vooral op natte ondergronden is het oppassen geblazen. De achterkant van uw auto zal dan sneller wegglijden van de voorkant. Door minder versleten banden op de achteras te monteren, heeft u een betere wegligging.

Nee. Om vast te stellen of uw band nog kan worden gerepareerd, inspecteren wij de binnenkant van de band uitvoerig. Heeft u te lang doorgereden met een lekke band , dan moet hij worden vervangen. Te lang doorrijden is meestal te zien aan verkleuringen of afwijkingen aan de binnenkant van de band.

Wij adviseren u met klem direct te stoppen. Dit doet u natuurlijk voor uw eigen veiligheid, maar ook omdat doorrijden zorgt voor structurele schade aan uw band, velg en wiel.

Als er echt iets mis is, dan merkt u dit vaak vanzelf. Het weggedrag van uw auto is anders en uw auto gaat zwaarder sturen. Maar meestal merkt u niet of nauwelijks dat uw banden niet de juiste spanning hebben. Daarom moet u regelmatig de spanning (laten) controleren.

In het instructieboekje van uw auto staat de juiste bandenspanning vermeld. Vaak staat het ook op stickers op de deurpost, op de achterkant van de zonneklep of aan de binnenkant van het benzineklepje. Controleer alleen koude banden, dan krijgt u de juiste spanning. Een band is nog koud als u er niet meer dan 3 kilometer mee heeft gereden. Vergeet ook uw reserveband niet. Deze krijgt de hoogste adviesspanning. Bij een lekke band kan de reserveband op de juiste spanning meteen z’n werk doen.

Ja. Als u niet meer dan 3 kilometer heeft gereden, dan zijn de banden nog koud. Heeft u verder dan 3 kilometer gereden, dan moet u de waarde verlagen met 0,3 bar om tot de juiste bandenspanning te komen. De bandenspanning stijgt namelijk als banden warmer worden. Controleer zo snel mogelijk de banden opnieuw als ze koud zijn. Dat is nadat u minstens 10 minuten heeft gewacht tot de banden zijn afgekoeld.

Afgezien van de veiligheid, zijn dit de consequenties voor uw brandstofverbruik en de levensduur van uw band.
• Een bandenspanning die 0,2 bar te laag is, geeft 1% meer brandstofverbruik en verkort de levensduur met 10%.
• Een bandenspanning die 0,4 bar te laag is, geeft 2% meer brandstofverbruik en verkort de levensduur met 25%.
• Een bandenspanning die 0,6 bar te laag is, geeft 4% meer brandstofverbruik en verkort de levensduur met 45%.

Wij adviseren u de bandenspanning elke maand te controleren. Hierdoor houdt u de banden op spanning, rijdt u veilig en comfortabel en bespaart u al snel één tot twee volle tanks per jaar. Dat betekent een besparing van zo’n € 100,- per jaar.

Ja. U kunt uw banden door onze experts laten vullen met stikstofbandenvulling. Dit wordt ook wel Power Air genoemd. Deze vulling zorgt voor een constante bandenspanning en daarmee voor meer veiligheid.

Stikstofbandenvulling is anders dan normale perslucht. Stikstofmoleculen zijn groter dan zuurstofmoleculen, waardoor ze minder snel door de band kunnen ontsnappen. Door de grotere moleculen neemt het natuurlijke spanningsverlies af. Wander’s Bandenservice adviseert u wel om de bandenspanning regelmatig te controleren. Op deze manier kunnen eventuele lekkages in de band snel worden gevonden.

Ja, u kunt bij Wander’s Bandenservice ook terecht voor caravanbanden. De band is, net als bij de auto, het belangrijkste onderdeel van de caravan. De band draagt in wezen de hele caravan én moet er voor zorgen dat de caravan tijdens het rijden rustig en met veel veercomfort achter de auto ligt. Er zijn een aantal factoren die een goede combinatie van band en caravan bepalen, zoals de bandenspanning en draagvermogen van de band.

Het gebeurt nog steeds dat caravanbanden jaar in, jaar uit, honderden kilometers maken zonder dat de banden worden nagekeken. Maar jaarlijks onderhoud aan caravanbanden is noodzakelijk. Veel caravans rijden dan ook rond met uitgedroogde banden, een probleem dat kan ontstaan doordat de caravan langere tijd heeft stilgestaan. De banden vertonen droogtescheurtjes wat onnodige risico’s met zich meebrengt, zoals het krijgen van een klapband. De maximale leeftijd van een band bedraagt zo’n vijf jaar. Veel caravanbezitters gebruiken de banden echter langer, doordat ze alleen afgaan op het aantal gemaakte kilometers.
Caravans worden steeds groter, maar zijn ook steeds zwaarder beladen. Omdat het totale gewicht van de caravan gedragen wordt door twee banden, worden bepaalde eisen aan deze caravanbanden gesteld. Het draagvermogen van de caravanband is belangrijk en de juiste bandenspanning.

Het draagvermogen staat op de band vermeld in kilo’s. Wettelijk mag het draagvermogen van een band worden verhoogd met 10% als er niet harder wordt gereden dan 100 km/u. De juiste bandenspanning ligt vaak tussen de 3.0 en de 4.5 atmosfeer. Een juiste bandenspanning is niet alleen veilig, maar bespaart ook brandstof. Daarbij leidt een te lage bandenspanning tot een langere remweg en minder grip op de weg.
Als caravanbanden én een te lage bandenspanning hebben én te zwaar worden belast, is de kans groot dat u een klapband krijgt. Dit zal eerder voorkomen als u vooral een langere afstand moet afleggen en daardoor uw banden overhit raken.

Jaarlijks uw caravanbanden laten controleren voordat u op vakantie vertrekt is geen overbodige luxe. Op het moment dat er haarscheurtjes in uw caravanbanden verschijnen, hadden ze al vervangen moeten worden. Bij Wander’s Bandenservice kunt u uw caravanbanden gratis laten controleren. Daarbij wordt onder andere gelet op profieldiepte, leeftijd van de banden, bandenspanning en draagvermogen.
Welke band is het meest geschikt voor uw caravan? Dat is afhankelijk van een aantal factoren, zoals het type caravan en de belading. U kunt u het beste laten adviseren, daar helpen wij u graag verder.

(*) Zoals u van ons gewend bent is de bandenopslag ook dit jaar weer GRATIS!

Let op hiervoor gelden de volgende voorwaarden:

  • De opslag is gratis mits er elk seizoen bij ons gewisseld wordt.
  • Wordt er niet gewisseld dan zijn de kosten voor opslag € 75 per jaar.
  • Na 3 jaar niet gewisseld te hebben brengt Wander’s Bandenservice €225,- in rekening. Dit bedrag wordt in de eerste plaatst verrekend met de verkoopwaarden van de banden/velgen.
  • Wander’s Bandenservice is niet aansprakelijk voor diefstal/brand/beschadigingen.